
Прихильники космічних гіпотез пояснюють це падінням метеорита біля Верхнього Салтова. Справді, на 50-метровій глибині одного з озер, що з’явилися після того, як Донець знайшов собі нове русло, прилад московських вчених у 2002 році зафіксував під шаром мулу об’єкт з величезним вмістом заліза і кобальту. Можливо, причина в чомусь іншому... Сто років тому тут «розкопано» Салтівську культуру з середньовічним некрополем, якому немає рівного у світі.
ПОМСТА ХОЗАРАМ
Власне, салтівська культура сягає часів розквіту могутньої Хозарії, відомої з «Пісні про Віщого Олега». Це він, київський князь, за словами Пушкіна, хозарські «села и нивы за буйный набег обрек... мечам и пожарам». Деякі вчені стверджують, що київський князь Олег палив – села і ниви» саме в районі Верхнього Салтова, де знаходилося потужне хозарське місто Савгар (Салтів). Тут було чим поживитися, адже тамтешні мешканці обробляли землю, вирощували виноград, виготовляли прикраси.
Але хозари – не якась окрема нація. В Хозарії мешкало більше двох десятків племен, що складали союз на федеративних засадах. Під Салтовом знайшли собі прихисток болгари та підвасальні каганату алани – одні з лівого, інші з правого берега Дінця. З’явилися вони з Передкавказзя після того, як Хозарія зазнала поразки у війнах з Арабським Халіфатом. Нові землі на Волзі та Приазов’ї дали сили для нового економічного й культурного розквіту, будівництва міст. Тоді й з’явився Савгар – місто з чотириметровими кам’яними фортечними мурами.
Велику Хозарію іноді порівнюють з Радянським Союзом, адже у часи розквіту вона простиралася від Уралу до Дніпра. Торгівельні шляхи вели з глибин Азії у Європу. На захід везли тканини, коштовні речі, спеції, на схід – хутра та рабів. Грошей вистачало і на військові походи та набіги на сусідів, серед яких була Русь.
Згодом серед хозарських царів зустрічаємо єврейські імена, адже правителі держави обрали за орієнтир іудаїзм. Але, судячи з подальших дій, це була їхня помилка. Згодом, в релігійно строкатій Хозарії почалися релігійні й політичні чвари, котрі продовжувалися близько століття.
Урешті-решт степом заволоділи печеніги. Добив хозарський каганат київський князь Святослав, якого ще звуть Завойовником. Коли з першого разу йому не вдалося здолати Хозарії, він, як талановитий стратег, пішов з воїнами у верхів’я Оки, спорудив там флот, обзавівся вогнеметальними катапультами, спустився до Волги і зруйнував столицю Хозарії Ітиль, вдаривши з тилу. Згодом, у 965 році були захоплені й західні міста, серед яких і Савгар, тобто Салтів. Так не стало великої Хозарії...
ЛЕГЕНДИ І ЗНАХІДКИ

− Там такі печери, що коні з возом можуть заїхати, – переконані селяни.
Знав про ці легенди й місцевий учитель Бабенко. Вони лише підштовхнули його до пошуків напередодні 12-го археологічного з’їзду, котрий на початку минулого століття відбувся у Харкові. Звичайно, возів зі скарбами він не знайшов. Хоча, мабуть, не менший скарб – відкритий ним некрополь. Його повідомлення зацікавили найвідоміших тодішніх істориків, серед яких Дмитро Багалій, графиня Уварова.
Ось вже понад століття ведуться розкопки некрополя, який нараховує майже 50 тисяч лише катакомбних поховань. І що ні сантиметр, то знахідка. Адже алани ховали своїх померлих у виритих печерах з усім тим, що могло нібито знадобитися їм на тому світі: глечиками з їжею і вином, прикрасами із бронзи, срібла, золота, коштовних і напівкоштовних камінців. А ще знаходять туалетні скриньки з парфумами, зламані люстерка. Чи не звідти забобон: розбити дзеркало – на біду. Воїнів ховали в повному обладунку – з шаблею, луком та конем, який ніби схилився над тілом воїна. Взагалі слово «салт» деякі вчені перекладають як солдат, воїн.
− Щорічно у Салтові працює кілька експедицій з різних країн світу, – говорить директор музею Ніна Бражник. – Кількість знахідок сягає за рік кількох тисяч. Подумайте, скільки предметів музейного значення знайдено за сто років досліджень. Не менше півмільйона.
Сьогодні знахідки з Верхнього Салтова прикрашають експозиції музеїв Києва, Москви, Харкова, Софії... Найбільше артефактів у сховищах Ермітажу...

Коли я сказав про проблеми одному з істориків, то отримав несподівану для себе відповідь. Мовляв, за ці роки у Верхньому Салтові усе вже перекопано, нічого не залишилося. До речі, саме вчені-археологи повинні обґрунтувати межі заповідника.
Ніна Бражник не згодна з цим. Вона говорить, що, починаючи з 1901 року, досліджено лише 1200 поховань, а їх 50 тисяч. Отже роботи вистачить не на одне століття.
А, можливо, причина в іншому. Коли заповідник буде визначено у межах, то проводити розкопки буде, мабуть, важче.
ЗОЛОТЕ КІЛЬЦЕ

– Нам потрібно позбутися комплексу провінційності, хуторянства й вийти на європейський рівень, – говорить пані Бражник. – З усіх континентів до нас приїздять історики аби прилучитися до Салтівської культури. Але його стан непривабливий для сучасного туриста й потребує кращого, більш презентабельного оформлення.
До речі, вже створено проект археологічного комплексу, у стилі кочової юрти, де передбачено не лише експонування усіх граней побуту й життя мешканців древнього Салтова, а й оглядові майданчики, кав’ярню. На думку вчених, можна реставрувати й фрагмент фортечного муру колишнього мегаполісу. Бо не весь камінь вивезли звідти, зміцнюючи береги Лопані.
Мають бути об’єкти відпочинку, кемпінги, причали для катерів...
Незайвим був би і музей під відкритим небом з хатами знахарки, коваля, гончара, пекаря... Як у Пироговому під Києвом. До речі, етнографічний матеріал у верхньосалтівському музеї унікальний. Торкається він часів заселення краю козаками. Турист, побачивши, як ліпиться кухоль чи кується шаблюка, зможе повернутися з сувеніром, виготовленим на його очах. Власне, на цьому у світі й заробляють великі гроші.
Але там спочатку не менші гроші вкладають у створення бази для розвитку культури та туризму.