Головна » 2011»Липень»13 » Захоплення Старосалтівського розплідника: позиція прокуратури
Захоплення Старосалтівського розплідника: позиція прокуратури
23:08
03.08.1999 рішенням виконавчого комітету Старосалтівської сільської ради Вовчанського району Харківської області надано згоду на організацію Старосалтівського розплідника диких тварин та птиці «Лісові озера» на території 81 кварталу Старосалтівського лісництва ДП «Вовчанський лісгосп», загальною площею 43 га та надано підприємству «Монтаж-електро» (смт Ст. Салтів, вул. Лужанський шлях, 8 Код ЄДРПОУ 30614537) в тимчасове користування в умовах оренди земельну ділянку розміром 43 га без вилучення із складу державного лісового фонду Старосалтівського лісництва ДП «Вовчанський лісгосп».
15.12.1999 укладено договір оренди земельної ділянки між Старосалтівською сільською радою (орендодавцем) та ПП «Монтаж-Електро» (орендар).
Відповідно до п. 1 Договору оренди земельної ділянки - предметом договору визначено, що орендар набуває право на оренду земельної ділянки, яка знаходиться, на території 81-го кварталу Старосалтівського лісництва ДГ1 «Вовчанський лісгосп», загальною площею 43 га для розміщення розплідника «Лісові озера», службових та соціально-побутових приміщень розплідника.
Також, відповідно до договору оренди земельної ділянки та відповідно до акту прийому - передачі земельної ділянки на зазначеній ділянки розташовані будівлі, споруди, водойми. Усього в кількості 48 одиниць, але категорію земель, які передаються в оренду не зазначено.
Відповідно до п. 1 Договору оренди земельної ділянки зазначено, що прав третіх осіб на земельну ділянку немає. Але в даному пункті договору визначено, що орендар набуває право на оренду земельної ділянки, яка знаходиться, на території 81-го кварталу Старосалтівського лісництва ДП «Вовчанський лісгосп». Таким чином, договір оренди земельної ділянки укладено з порушенням порядку, встановленого законодавством України.
Також, відповідно до п.3.1. договору оренди орендодавець зобов'язаний забезпечувати відповідно до закону права третіх осіб щодо орендованої земельної ділянки. В даному випадку третьою особою на земельну ділянку є ДП «Вовчанський лісгосп».
Вказане свідчить про те, що умови договору, які зазначені у п. 1. та п.3.1. суперечить один одному.
Відповідно до п. 2.2 - договір оренди укладено терміном на 50 (п'ятдесят) років, починаючи з дня його реєстрації. Договір зареєстровано 15.12.1999 року.
Рішенням Старосалтівської сільської ради від 13.09.1999 затверджено рішення виконкому сільської ради № 110 від 03.08.1999 Про організацію Старосалтівського розплідника диких тварин та птиці «Лісові озера».
Відповідно до вимог ст. 19 Земельного кодексу України від 13.03.1992 сільські, селищні Ради народних депутатів надають земельні ділянки у користування для всіх потреб із земель сіл, селищ, а також за їх межами для будівництва шкіл, лікарень, підприємств торгівлі та інших об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням населення (сфера послуг), сільськогосподарського використання, ведення селянського (фермерського) господарства, особистого підсобного господарства, індивідуального житлового, дачного і гаражного будівництва, індивідуального і колективного садівництва, городництва, сінокосіння і випасання худоби, традиційних народних промислів.
Районні, міські, в адміністративному підпорядкуванні яких є район. Ради народних депутатів надають земельні ділянки за межами населених пунктів: із земель запасу для сільськогосподарського використання; із земель лісового і водного фонду.
Прокуратурою району внесено протест на зазначені рішення про скасування даних у зв'язку з тим, що винесені з порушенням норм земельного законодавства. Протест розглянутий та задоволений.
Враховуючи те, ще рішення винесені незаконно та з порушенням законодавства, то договір оренди земельної ділянки від 15.12.1999 укладений теж з порушенням, що суперечить нормам законодавства.
Відповідно до вимог ст. 19 Земельного кодексу України від 13.03.1992 надання земельних ділянок здійснюється за проектами відведення цих ділянок. Розробку проектів відведення земельних ділянок, перенесення їх меж у натуру (на місцевість) і виготовлення документів, що посвідчують право користування землею, здійснюють державні та інші землевпорядні організації. Замовниками виконання вказаних робіт є відповідні місцеві Ради народних депутатів, підприємства, установи і організації. Відведення земельних ділянок для потреб громадян провадиться за кошти державного та місцевих бюджетів на замовлення сільських, селищних, міських, районних Рад народних депутатів за місцем розташування земельної ділянки. Умови і строки розробки проектів відведення земельних ділянок і перенесення їх меж у натуру (на місцевість) визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт. Підприємство, установа, організація та громадяни, заінтересовані в одержанні земельних ділянок, звертаються з відповідним клопотанням (громадянин з заявою) до місцевої Ради народних депутатів, яка має право надавати земельні ділянки. Клопотання про відведення ділянок, що надаються Верховною Радою України, подаються до обласної, Київської, Севастопольської міської Ради народних депутатів. До клопотання додаються: копія генерального плану будівництва або інші графічні матеріали, що обґрунтовують розмір намічуваної для відведення площі, титульний список або довідка про фінансування будівництва, проект рекультивації земель, інші матеріали. У заяві громадянина про надання земельної ділянки вказуються бажані її розмір і місце розташування, мета використання. Відповідна місцева Рада народних депутатів розглядає клопотання (заяву) у строк не більше місяця, дає дозвіл на складання проекту відведення земельної ділянки і одночасно повідомляє про це Раду народних депутатів, на території якої розташована намічувана для відведення земельна ділянка. Проект відведення земельної ділянки погоджується з власником землі або землекористувачем та подається до сільської, селищної, міської Ради народних депутатів, яка розглядає його у місячний строк і в межах своєї компетенції приймає рішення про надання земель.
Вказана земельна ділянка була передана без надання згоди на виготовлення проекту відведення земельних ділянки та проект відведення земельної ділянки не подався на розгляд сільський Раді народних депутатів для прийняття рішення про надання земель, що свідчить про те, що проект землеустрою не розроблявся.
Відповідно до п. 3.1 договору оренди - орендодавець зобов'язаний передати орендарю земельну ділянку по акту прийому-передачі, відповідно до укладеного договору.
Вивченням документів щодо використання земельної ділянки встановлено, що Акт прийому-передачі земельної ділянки між сторонами укладений 09.12.1999 року, тоді як договір оренди укладений лише 15.12.1999 року. Таким чином, в порушення вимог п. 3.1 договору прийом - передача земельної ділянки не відбулося. Земельна ділянка передана безпідставно до укладання (підписання) та реєстрації зазначеного договору оренди.
Відповідно до вимог п. 2.3. договору оренди земельної ділянки орендар звільняється від плати за землю на весь час дії цього договору.
Відповідно до вимог ст.ст. 36, 38 Земельного кодексу України від 13.03.1992 використання землі на Україні є платним. Власники землі та землекористувачі щорічно сплачують плату за землю у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначаються залежно від якості та місцеположення земельної ділянки виходячи з кадастрової оцінки земель. Орендар сплачує за землю орендну плату, розмір якої встановлюється за угодою сторін у договорі оренди. Порядок оподаткування і середні ставки земельного податку та граничні розміри орендної плати за землю встановлюються Верховною Радою України. Від плати за землю звільняються: заповідники, національні і дендрологічні парки, ботанічні сади; заказники (крім мисливських), дослідні господарства науково-дослідних установ і навчальних закладів сільськогосподарського профілю; державні сортовипробувальні станції та сортодільниці, а також землі радгоспів, що використовуються цими станціями і дільницями для випробування сортів сільськогосподарських культур; заклади культури, науки, освіти, охорони здоров'я, соціального забезпечення, дитячі санаторно-курортні і оздоровчі, а також навчально-виховні заклади; заклади фізичної культури та спорту, за винятком кооперативних і приватних; благодійні фонди; інваліди І та II груп, учасники Великої Вітчизняної війни і прирівняні до них особи, пенсіонери; громадяни, яким у встановленому порядку видано посвідчення, що вони постраждали від Чорнобильської катастрофи, а також громадські об'єднання осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.
л * Таким чином, договір укладений з порушенням вимог Земельного кодексу України від 13.03.1992 та Закону України «Про плату за землю» та орендар зобов'язаний сплачувати орендну сплату, а вразі одержання прибутку то і земельний податок, починаючи з 15.12.1999 з моменту укладання договору оренди земельної ділянки.
Також, в п. 3.2. даного договору зазначено, що орендар має право вимагати від орендодавця відповідного зменшення орендної плати та утримувати із орендної плати понесені витрати на усунення недоліків орендованої земельної ділянки, які не були обумовлені орендодавцем у договорі оренди і суттєво перешкоджають передбаченому цим договором її використання та вимагати у цьому випадку дострокового розірвання договору, також орендар зобов'язаний у відповідності з п. 2.3. цього договору своєчасно вносити орендну плату.
Враховуючи зазначене, п.2.3. та п.3.2. даного договору оренди суперечать один одному. Відповідно до п.2.1. орендарю надається право зводити будівлі і споруди, проводити поліпшення стану земельної ділянки з мстою ефективного користування нею за обраним видом використання. Конкретний перелік заходів щодо освоєння орендної земельної ділянки визначені у спеціальному Плані, який додасться до цього договору. Орендар за згодою Орендодавця та з дотриманням відповідних державних норм і правил має право у встановленому законодавством порядку внести зміни і доповнення у згаданий План. Відповідно до п.3.2. договору орендар має право за згодою орендодавця, визначеною у окремій угоді сторін зводити у встановленому законом порядку будівлі і споруди, закладати насадження.
Відповідно до додатків договору до договору додаються план (схема) земельної ділянки, акт обстеження земельної ділянки для організації розплідника, акт прийому-передач і земельної ділянки, рішення Старосалтівської сільради про організацію розплідника, довідка про визначення грошової оцінки земельної ділянки, що свідчить про відсутність спеціального Плану, якому повинен бути зазначений конкретний перелік заходів щодо освоєння орендної земельної ділянки. Тоді, як зазначено у договорі, орендар має право за згодою орендодавця, визначеною у окремій угоді сторін зводити у встановленому законом порядку будівлі і споруди, закладати насадження.
Так, на території орендованої земельної ділянки будується церква, що підтверджується довідкою ДП «Вовчанський лісгосп» та довідкою Вовчанського РУ МНС у Харківській області. Але рішення органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади про надання дозволу на будівництво будівель (споруд) відсутнє та будівництво храму розпочато без отримання вихідних даних від органів державного пожежного нагляду.
Відповідно до п.5 договору оренди сторони домовляються, що кожна із сторін за невиконання або неналежне виконання цього договору, в тому числі за зміну або розірвання договору в односторонньому порядку, несе перед іншою стороною майнову відповідальність у вигляді сплати пені, а також відповідальність, передбаченому у законах України, сплата пені за прострочку платежів у натуральному або відробітковому вигляді здійснюється в грошовій формі у розмірі за згодою сторін. Але визначення пені умовами договору не обумовлено, її визначення, розмір тощо. У п.2.3. договору орендар звільняється від плати за землю на весь час дії цього договору, що також підтверджує про відсутність визначення пені.
Відповідно до вимог п. 3.1. даного договору оренди встановлено, що жодна із умов та жодне із положень цього договору не порушує чинного законодавства України. Перевіркою встановлено, що орендар ПП «Монтаж-електро» під час використання земельної ділянки допустив порушення вимог природоохоронного законодавства.
Так, відповідно до результатів перевірки проведеною Вовчанською районною санітарно-епідеміологічною станцією встановлено, що на території даної земельної ділянки утримуються 6 коней Пржевальського, 2 козла винторогі, 2 барана - муфлони, велика кількість диких птиць (вутки, гуси, павліни, кури) та 3 сторожеві собаки. Тварини утримуються, як в загорожі так і вільно пересуваються території. Для збору ТПВ та сміття контейнери відсутні, наявний смітгезбірник потребує ремонту, договір на вивезення та утилізацію ТПВ відсутній, чим порушуються вимоги п.п. 1.8., 2.1. Санітарних правил утримання території населених місць та вимоги ст. 22 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення». За наслідками перевірки складено акт № 47 санітарно-епідеміологічного обстеження об'єкта від 03.02.2011 та протокол про порушення санітарних норм.
Відповідно до листа Вовчанського РУ МНС в Харківській області щодо проведення перевірки на земельній ділянки, яка орендовано ПП «Монтаж- електро», Вовчанським РУ МНС в Харківської області з питань додержання вимог законодавства в сфері пожежної безпеки. Під час перевірки встановлені численні порушення вимог пожежної безпеки, а саме: при в'їзді на території не встановлено пано з позначкою будівель та споруд, покажчиків водозабору, не виконано протипожежні розриви між житловими будинками, будівлі не забезпечені системою блискавко захисту, під'їзд до водонапірної вежі не виконано з твердого покриття, об'єкт не забезпечений нормативною кількістю води для здійснення пожежогасіння в любий час року, приміщення будівель не забезпечені нормативною кількістю ссртифікованих вогнегасників, водонапірна вежа не обладнана пристроєм для забору води пожежною технікою, територія не укомплектована пожежними щитами, без отримання вихідних даних від органів державного пожежного нагляду на будівництво храму розпочато його будівництво та інші.
Відповідно до акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 02.03.2011, складеного управлінням державної інспекції з контролю за використанням та охороною земель у Харківській області встановлено, що договір оренди земельної ділянки від 15.12.1999 укладено з порушення вимог ст. 19 Земельного кодексу України (чинного у 1999 році), оскільки надання вказаних земель не відноситься до компетенції сільських рад, та земельна ділянка мала надаватися в оренду за проектом відведення, який відсутній. Відповідно до вимог п.2.3. вказаного договору оренди, орендар звільняється від плати за землю на підставі ч.І ст.12 Закону України «Про плату за землю», однак, у вказаній статті серед переліку підстав для звільнення від плати за землю, «розплідники» не вказані.
Разом з тим, згідно офіційних даних Вовчанської МДГП ПП «Монтаж- електро» (код ЄДРПОУ 30614537) було зареєстровано органах ДПІ лише 18.11.1999. таким чином, на момент прийняття виконавчим комітетом Старосальтівської сільської ради Вовчанського району рішення № 110 від 03.08.1999 року ПП «Монтаж-електро» (код ЄДРПОУ 30614537) ще не існувало, а відповідно і правових підстав щдо передачі даної земельної ділянки в користування вищевказаної комерційної структури не було. Робочий проект по організації Старосалтівського розплідника «Лісні озера», договір про спільну діяльність підприємства «Монтаж-електро» і державного мисливського господарства «Печеніги» об'єднання «Харківліс» було виготовлено та підписано відповідно з іншою однойменною комерційною структурою ПП «Монтаж-елсктро» (код ЄДРПОУ 22680188), яка на момент укладання договору оренди земельної ділянки від 15.12.1999 була ліквідована Президентом обох комерційних структур є Оршанський Ю.Р., 1946 року народження.
Не додержання вимог законодавства щодо охорони навколишнього природного середовища є порушенням вимог п. 3.1, 3.2 договору оренди земельної ділянки від 15.12.1999 року. Відповідно до п. 3.1 вказаного договору орендодавець має право забезпечувати екологічну безпеку землекористування шляхом додержання вимог земельного та природоохоронного законодавства, державних та місцевих стандартів, норм і правил щодо використання землі.
Відповідно до п. 3.2 договору оренди земельної ділянки від 15.12.1999 орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до мети, та дотримуватися при цьому вимог чинного земельного і екологічного законодавства, державних та місцевих стандартів, норм і правил щодо використання землі.
Відповідно до п. 4 договору оренди земельної ділянки підставою розірвання договору є невиконання однією стороною обов'язків, передбачених договором та укладання договору оренди землі з порушенням порядку, встановленого у законодавстві України.